Jumat, 17 April 2009

Kasyaf Imam Ali r.a.

Kasyaf Imam Ali r.a.

Kembali kita mengenang sejarah pembunuhan Imam Husain di Karbala. Umum mengetahui siapa yang melakukan pembunuhan kejam tersebut. Dan kita juga perlu tahu pengkhianatan mereka-mereka yang mengaku mencintai ahlul bait dan akan berjuang bersama, namun apabila Imam Husain menerima jemputan mereka, mereka pula telah membiarkan baginda sendirian bersama ahli keluarga baginda untuk menghadapi tentera Yazid. Mereka membiarkan Imam Husain diperangi dan dibunuh. Ini adalah satu pengkhianatan terhadap ahlul bait yang mesti diingati oleh segala zuriat ahlul bait yang ada sekarang. Janganlah terpedaya dengan pujian dan sanjungan mereka terhadap kamu, ingat mereka - mereka inilah yang telah mengkhianati nenda kamu Imam Husain r.a. Pengkhianatan puak Syiah (yakni yang mengaku diri mereka pencinta ahlul bait) di Iraq terhadap Imam Husain adalah satu fakta sejarah yang tidak boleh disembunyikan lagi.

Syaikh 'Abdul Qaadir 'Isa al-Halabi dalam membicarakan mengenai kasyaf telah membawa kisah kasyaf Imam 'Ali r.a. Dalam karyanya "Haqaaiq 'anit Tashawwuf" pada halaman 346 beliau menulis:-

Telah berkata Imam 'Ali r.a. kepada penduduk Kufah:- "Ahlul Bait keluarga Rasulullah s.a.w. akan datang kepada kamu meminta bantuan kamu akan tetapi mereka tidak dibantu." Maka begitulah sikap mereka terhadap Imam al-Husain r.a. (yakni mereka membiarkan sahaja Imam al-Husain dibantai oleh tentera Yazid tanpa memberikan apa-apa bantuan).
Allahu ... Allah, jelas telahan Imam Ali r.a. yang bersumberkan kasyaf menjadi kenyataan dalam peristiwa yang menimpa anakanda baginda Imam Husain r.a. Puak Syiah yang telah mengutus surat kepada Imam Husain dan berjanji untuk berbai'ah serta berjuang bersama baginda akhirnya menjadi pengkhianat dengan membiarkan cucunda Junjungan Nabi s.a.w. menghadapi tentera musuh hanya bersama kaum keluarga baginda sahaja. Jelas darah Imam Husain turut terpalit ke tangan-tangan mereka yang mengkhianati baginda.

Tidak ada komentar:

"MAJELIS RASULULLAH SAW"

"MAJELIS RASULULLAH SAW"

"PERADABAN BARU ISLAM (FITRAH MANUSIA)"

Seaching Blog

Memuat...